2011. április 1., péntek

Legutóbbi csiszolat

Egy Ametiszt

A napokban volt egy kis időm és újra a csiszológép közelébe kerültem, gyorsan felragasztottam egy ametisztet a pálcára. A csiszolás végén mikor kivettema  tisztító folyadékból láttam meg  akő szinét, az eddigi legszebb árnyalatú ametisztem, sajnos  aképek nem adják vissza a szint teljes valójában, ez a második digitális gépem ami nem szereti a lila szineket.


Kerestem hozzá egy megfelelő diagramot és nekiláttam a csiszoláshoz.

A módszer az eddig bevált 1200-as acél lapon formára  csiszolás, utána az 1200-as Nu Bond speciális kötésű lap  ami már előpolírozza a lapokat,  ezután már csak a polírozás marad.


A polírozáshoz Cérium Oxiddal bevont vékony film lapot használok, maga a film egy erősebb neylon anyag, hasonlít a nyers fotófilmhez tulajdonságait nézve. Elég erős ahhoz, hogy ne szakadjon el de még hajlékony is.  A lapon lévő rózsaszín Cérium egy kicsit gyenge a szépen polírozott felületekhez, dolgozik ugyan, de nem ad elég fényt ezért  polírozás közben fehér színű Cérium Oxidot teszek a lapra, ez sokkal gyorsabban fényez és  erősebb fényt is ad a fazettáknak.


Először a kő élét ( övét) csiszoltam, ez adja meg a kő méretét is, utána a pavilont csináltam  meg, ahány csiszoló annyi szokás, van aki a koronával kezdi és van aki a pavilonnal, én is ebbe a  csoportba tartozom. A csiszolás szempontjából mindegy, az átragasztás könnyebb szerintem, ha egy kúpos felületet ragasztunk egy homorú pálcára, így az egymásba csúszó formák megadják a helyes irányt.


A pavilon fő lapjai  43 fokos szögben vannak megcsiszolva, ez átlagosan használható a kvarc változatokhoz, ettől lefelé 41,5 fok a legkisebb szög ami a kvarcokhoz még használható, ez a kritikus szög. Ez alatt a fény már nem verődik vissza a lapokról, hanem áthalad azokon. A mellék lapok 40 fokosak.

Fölfelé még lehet a szögeket variálni, lehet akár 45 fok is de ha túl magas értéket állitunk be az már ugyancsak kedvezőtlenül hat a kőre.


Átragasztás után a korona következett, lépcsős csiszolást kapott, ezt használják többnyire a smaragdokhoz is, a lapok csiszolása és fényezése nagyon gyorsan ment mivel kis méretekről van szó. 

A tábla, ami a legnagyobb fazetta  a kövön a végére maradt, csiszolása és polírozása már közel sem olyan gyors, mint a kis lapoké, de a fehér Cérium itt is sokat segített.


A kő végleges mérete 9,5x7,7mm , karátban nem mértem le, a mérlegem nem hajlandó működni, kb. 2- 2,5  karát lehet  a méret szerint.



Ha szeretnéd ezt a követ írj egy E-mailt  a hungarianachat@gmail.com cimre.






2 megjegyzés:

  1. Kedves János,

    A fazettázásról kerestem információt tegnap, így leltem blogodra, ami egyszerűen fantasztikus! Gyönyörű munkák, bár én teljesen laikus vagyok... egyelőre csak olvasgatok az ásványokról, ásványbörzékre járok.
    Érdeklődnék, volna-e arra mód, hogy egyszer megnézhessem miként zajlik egy ásvány megmunkálása. Szeretnék megismerkedni ezzel a csodálatos "munkával/hobbival".
    Örömmel venném, ha ajánlanál egy-két általad hasznosnak tartott könyvet a témával kapcsolatban.
    Üdvözlettel,
    Katalin

    VálaszTörlés
  2. Kedves Katalin!


    Köszönöm a leveledet!

    Nemrág költöztem csak vissza magyarországra, igy egyenlőre nem tudok látogatót fogadni, nincs egyben a műhelyem.

    Maga a fazettázás 4-6 órás munka, ha sikerül összerakni a csiszoló gépeket akkor szivesen megmutatom mi hogy működik.


    Magyar nyelven eddig csak egy könyv érhető el, ezt ráadásul én irtam, nem egészen a fezattázásról szól, inkább alapvető csiszoló témákról.


    a www.hungarianachat.hu weblapon meg tudod nézni.


    Ha továbbra is érdekel a csiszolás irj egy e-mail-t hogy tudjalak értesiteni ha elkezdem a munkát. A leveleket napi rendszerességgel nézem, a blogot csak néha.


    Ásványbörzékre én is kijárok mint kiállitó, igaz már csak januárban lesz olyan amin én is kint leszek.


    Szia!


    Jani

    VálaszTörlés